Ondernemers missen winst door onderschatting Internet en ICT

Je bent nooit te oud (of te druk ) om te leren. Toch denken veel kleine ondernemers en zzp-ers daar heel anders over. Vooral als het gaat om training op het gebied van Internet, Sociale Media of ICT, oftewel het Digitale Ondernemen. Uit een onderzoek van EIM blijkt dat maar liefst 68% van de ondernemingen tot 50 medewerkers en ZZP-ers het onnodig vinden om aan (bij)scholing te doen. Zonde en behoorlijk riskant. Goed gebruik maken van alle digitale mogelijkheden biedt innovatieve kansen voor extra omzet en winst. Kansen die nu gewoon blijven liggen.

Tijd, geld en onnodig?

Dik tweederde van de ondervraagde ondernemers (68%) vindt het onnodig om aan de eigen kennis en die van medewerkers te werken. Het kost alleen maar tijd en geld zegt men en dat is niet terug te verdienen. Toch is de investering in digitale kennis en vaardigheden uit het oogpunt van omzet heel efficient zo blijkt. 37% van de ondernemers die sociale media inzetten, genereren daarmee extra omzet, 13% zelfs meer dan 10%. Daarmee heb je dus je investering snel genoeg terugverdiend als ondernemer en ben je een dief van de eigen portemonnee als je zulke kansen laat liggen.

Direct toepasbare kennis en vaardigheden essentieel.

Met de steeds sneller voortschrijdende digitalisering is het hebben van direct toepasbare kennis en vaardigheden op het gebied van ICT, Internet en Social Media meer dan ooit essentieel. Zeker voor kleinere ondernemers en ZZP-ers die op een slimme manier alle digitale tools en kanalen moeten gaan benutten zonder er kapitalen aan uit te hoeven geven. Het is dus belangrijk dat trainingen op dat gebied direct resultaat hebben en ervoor zorgen dat ze direct meters kunnen maken, bijvoorbeeld als het gaat om de inzet van social media. Bij uitstek een tool die met minimale budgetten of zelfs gratis vaak een fors effect hebben.

Sociale media niet benut

Nu blijven vooral als het gaat om social media veel van de mogelijkheden onbenut. Ondanks het feit dat ruim driekwart van de kleine MKB-ers en ZZP’ers aangeeft Facebook, LinkedIn of Twitter niet zakelijk in te zetten geeft men zichzelf in het EIM-onderzoek nog wel een voldoende. Een deel van de ondernemers (38%) geeft aan dat het niet nodig is omdat men al voldoende klanten te bereiken via andere kanalen en een kwart acht hun doelgroep niet geschikt om via netwerken als Twitter, Facebook of LinkedIn te bereiken.  Sterker nog, slechts 1 op de 10 kleine ondernemers overweegt sociale media zakelijk in te zetten. Onbegrijpelijk en tegelijk ook niet slim richting de toekomst. Vooral bij het aantrekken van nieuwe klanten spelen sociale netwerken een steeds bepalender rol.

Creatief inzetten

Wat veel ondernemers niet schijnen in te zien dat je vooral digitaal met minimale middelen al een ontzettend eind komt. Een profiel maken op LinkedIn kost niets, net als het aanmaken van een Twitter account of een Facebook pagina. Er zijn meer dan genoeg succesverhalen van mensen die alleen al dankzij effectief inzetten van digitale middelen een behoorlijk goede boterham verdienen.  Maar let op, je moet wel de kunst verstaan om al deze middelen, ook je website of blog, creatief en slim in te zetten. Doe je het halfbakken of besteed je er verder geen tijd of moeite meer aan zodra alles in de lucht is, dan kan het al snel een averechts effect hebben.

Nooit te oud om te leren

Als ondernemer of ZZP-er moet je dus bereid zijn om geld en tijd te investeren in de juiste vaardigheden en kennis om effectief Digitaal te Ondernemen. Niet alleen wat betreft de technische vaardigheden of een ‘knoppencursus’ op ICT gebied, maar ook als het gaat om het zo effectief mogelijk verspreiden van jouw boodschap, verhaal of toegevoegde waarde. Want alle sociale netwerken zijn van zichzelf niet sociaal….het is aan de gebruikers om dat element eraan toe te voegen. Weet je eenmaal als ondernemer hoe je dat kan doen, dan ben je echt klaar om ook in de toekomst digitaal te ondernemen en alle kansen te pakken die nu nog verloren gaan..

 

Posted on 8 juli 2015 in Creatie, digitaal, Innovatie, iPad, office, ondernemen, papierloos

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Back to Top