KidzCode Workshops

Het is één van de zogenaamde ‘21st Century Skills’. In de toekomst is het kunnen programmeren minstens zo belangrijk als goed Engels spreken. Programmeren is echter meer dan alleen maar achter een scherm computertaal intikken, kinderen ontwikkelen ook nog andere vaardigheden en een logische manier van probleemoplossend denken.

Scratch1

Waarom leren programmeren?

Via programmeren, via apps, robots of een complexe programmeertaal als C+ leren kinderen creëren met de computer, tablet of telefoon in plaats van alleen te consumeren. Zoals gezegd is het doel van KidzCode niet per definitie om kinderen op te leiden tot programmeur of ICT-er. Het is vooral gericht op het inzichtelijk maken van het logische denken achter programmeren. Daarmee leren ze vaardigheden waar ze altijd profijt van hebben, in welke latere opleiding of beroep dan ook.

Deze vaardigheden leer je van programmeren:

  • Creatief en logisch denken

  • Ruimtelijk inzicht

  • Probleemoplossend vermogen

  • Structureren

  • Samenwerken

KidzCode heeft diverse leuke, creatieve en praktische workshops ontwikkeld voor kinderen in de leeftijd van 4 -12 jaar waarbij in kleine groepjes met robots, apps en de Apple iPad spelenderwijs het programmeren wordt geleerd. Deze workshops zijn laagdrempelig, ook kinderen zonder enige ervaring met computers of iPads kunnen meedoen. Om voldoende ruimte te geven voor individuele aandacht en vragen is de maximale groepsgrootte per workshops 5 deelnemers.

HopscotchDMobileJPEG

  • Leeftijd 4 – 6 jaar

  • Duur : 1 dagdeel (middag)

  • Kosten : € 20 p.p.

Deze KidzCode workshops zijn gericht op leerlingen in groepen 0 – 2 van de basisschool. Via de Beebot robot raken de kinderen op een speelse en laagdrempelige manier bekend met het denkpatroon achter programmeren.

ITSBOT_10_1

De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven. Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechtsdraaien en dan weer een stap vooruit. De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren.

 

  • Leeftijd : 6 – 10

  • Duur : 2 dagdelen

  • Kosten : € 50 p.p.

Tijdens deze workshop van 2 dagdelen gaan leerlingen uit groep 3 tot en met 6 aan de slag met Dash & Dot, 2 robots die via apps en een eigen programmeertaal allerlei opdrachten kunnen uitvoeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de iPad en diverse apps.

624fa98e-18dd-4235-86bf-ccbb8695c0f7._V334663846_

Dash & Dot

Dash is de ontdekker die door de kamer schiet. Via sensoren kan Dash objecten waarnemen, horen waar jij bent en tegelijk zien waar zijn maatje Dot is. Via programmeren kan je hem steeds meer laten doen.

Dot is de poppenspeler die de avonturen van Dash in gang zet. Als je Dot omhoog gooit, schud of oppakt stuurt hij een signaal aan Dash. Dot kan ook verhalen vertellen via licht, geluid en uitdrukking van zijn oog.

 

Apps (Android & iOS)

Go

Ga eenvoudig van start met Go. Stel je robots in en gebruik Go op je iPad om ze te besturen, de lichten aan te zetten en geluid te maken.

Path

Teken een pad naar Dash zijn volgende avontuur. Programmeer Dash om een pad te volgen op de racebaan, een boerderij of in de grote stad. Ontdek speciale vaardigheden, geluiden of animaties terwijl je op ontdekkingsreis gaat.

Blockly

Via Blockly kan je Dash en Dot echt programmeren. Ga uitdagingen aan en verander Dot bijvoorbeeld in een wekker, speel tikkertje met Dash of gebruik Dot om Dash te besturen.

 

  • Leeftijd : 6 – 10

  • Duur : 2 dagdelen

  • Kosten : € 50 p.p.

Tijdens deze workshop van 2 dagdelen gaan leerlingen uit groep 4 tot en met 6 aan de slag met het programmeren via de app Scratch Jr.

scratch-jr

Scratch

Coderen is de nieuwe geletterdheid. Met Scratch Jr kunnen jonge kinderen hun eigen verhalen en spelletjes programmeren. Tegelijkertijd leren ze probleemoplossend te denken, projecten te ontwerpen en zichzelf creatief te uiten op de computer.

 

  • Leeftijd: 10 – 12

  • Duur 2 dagdelen

  • Kosten : € 50 p.p.

In deze workshop van 2 dagdelen gaan de kinderen uit groep 6 tot en met 8 aan de slag met Hopscotch op de iPad. Met behulp van deze app kan er op intuïtieve en visuele wijze bijvoorbeeld een eigen game gebouwd worden, die weer kan worden gedeeld met andere kinderen.

Hopscotch-app-iPad

Hopscotch

Niet hoeven typen, geen foute programmeertaal. Het enige dat je hoeft te doen is blokken slepen en plaatsen. Hopscotch is een intuïtieve en vriendelijke programmeeromgeving die gemaakt is voor iedereen.

Maak spelletjes, animaties en nog veel meer creatieve dingen. Als je het kan bedenken, dan kan je het ook maken met Hopscotch.

Leer de belangrijkste concepten achter programmeren. Hopscotch is eenvoudig in gebruik, maar tegelijk heel krachtig. Met de app kan je fundamentele programmeertalen als sequentiëren, abstractie, waarden en voorwaarden onder de knie krijgen.

  • Leeftijd: 8 – 12

  • Duur 5 dagdelen

  • Kosten : € 125 p.p.

In de KizCode L Sphero SPRK Workshop gaan de kinderen aan de slag met de Sphero SPRK robotbal. Deze innovatieve bal kan bestuurd en geprogrammeerd worden via de smartphone of tablet. Naast programmeren kan de Sphero ook direct bestuurd worden en gebruikt worden bij augmented reality spelletjes. In 5 dagdelen wordt met behulp van de MacroLab app de basis van het programmeren van de Sphero gelegd, waarbij de deelnemers ook nog meer leren over een aantal wiskundige en natuurkundige principes.

Aanvullende Workshop

Naast de Basisworkshop van 5 lessen kan er ook gekozen worden voor de aanvullende OrbBasic Workshop, bestaande uit 3 middagen. Via de OrbBasic app kan men op een interactieve manier met code leren programmeren.

Sphero SPRK

Sphero SPRK Edition

De Sphero SPRK is een robotbal die via de smartphone of tablet te besturen is.  Met behulp van diverse apps kan met Sphero de basis van het programmeren leren, spelletjes spelen en zelfs het nodige te weten komen over wiskunde en natuurkunde.

De Sphero SPRK is helemaal doorzichtig waardoor tijdens het programmeren ook de werking van de robot zelf goed zichtbaar is. Dankzij een stevige en waterdichte behuizing kan de Sphero SPRK ook naar buiten waarbij hij zelfs blijft drijven.

Leave a reply

Back to Top