De Kunst van het Verhalen Vertellen

Verhalen zitten in ons DNA. Verhalen helpen ons betekenis te geven aan zaken, ze verbinden generaties, kunnen complexe zaken ineens in hapklare brokken opdienen of een boodschap overbrengen. Ook als ondernemer, merk of bedrijf. Ook in de digitale wereld van vandaag, waar de maximale lengte van een boodschap uit maximaal 140 tekens lijkt te bestaan en de aandachtsspanne in seconden wordt gemeten, kan je nog steeds een je doel bereiken. Zolang je maar de kunst van het verhalen vertellen verstaat.

Verhalen die pakken

Die kunst van het verhalen vertellen is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van twee voorbeelden die beiden niet geheel toevallig Kerstmis als thema hebben. Als eerste het Engelse warenhuis John Lewis. Zij hebben inmiddels een reputatie opgebouwd als het gaat om de kerstcommercial. Eigenlijk is ‘commercial’ niet eens meer toereikend voor het pakkende verhaal over het meisje en de man op de maan waaraan ook nog eens een complete campagne is gekoppeld over eenzaamheid van ouderen, zeker met kerst.

Een tweede voorbeeld is de ‘Misunderstood’ commercial van Apple uit 2013. Ook in Cupertino heeft men een reputatie hoog te houden als het gaat om reclames en dit kerstverhaal is ook weer geen uitzondering. Niet voor niets pakte men een Emmy award voor de schitterend geproduceerde mini-film.

In het DNA

Waarom zijn dit nu verhalen die pakken en uiteindelijk ook hun (commerciële) doel weten te bereiken? Even los van de lengte, de special effects, het camerawerk etc blijven het immers commercials net als bijvoorbeeld reclame voor een wasmiddel of maandverband. Het zijn in beide  gevallen verhalen die echt vanuit het DNA van de boodschapper komen. Er is geen geroeptoeter van uitgekauwde marketingtermen die zonder nadenken de digitale ether in geslingerd worden, geen ‘unieke aanbiedingen’ of ander plat commercieel geschreeuw.

In het geval van Apple is deze ‘kerstkaart’ uit Cupertino perfect in lijn met de waarden die Apple al jaren lang communiceert. ‘Het gaat niet over technologie maar over de kwaliteit van leven’,Het verhaal over de jongen die in eerste instantie meer met zijn smartphone bezig lijkt te zijn dan met zijn familie en kerst past ook perfect in de ‘Think Different’ gedachte van Apple. Kortom, het past helemaal bij de ‘Why’ van Apple.

Niet moeilijker dan het lijkt

Sommigen zullen nu denken…ik ben slecht in het bedenken van zo’n verhaal, dit gaat me nooit lukken. Bovendien heb ik niet een paar miljoen in mijn zak om even zo’n mini-film te maken. Toch is het eenvoudiger dan je zou denken. Je hoeft namelijk alleen maar de vraag te stellen; Waarom? Waarom doe ik als ondernemer, bedrijf of merk de dingen zoals ik ze doe. Waarom ben ik hiermee begonnen en waar wil ik heen? Vragen die een stuk dieper gaan dan alleen maar een ‘missie’ of een ‘visie’ die direct gekoppeld zijn aan een commercieel doel. De antwoorden hierop zijn het DNA van jouw als ondernemer, bedrijf of als merk. Ben je daarin echt eerlijk en open dan krijg je een verhaal dat als vanzelf gaat lopen en ook meteen zal boeien.

Waard om te delen

Heb je jouw eigen ‘Waarom’ helder dan hoef vaak niet eens een directe commerciële boodschap te verpakken of op te roepen tot actie. Zolang je vanuit een oprecht verhaal zorgt voor een positieve ervaring bij mensen ben je het waard om over te praten. Als je het waard bent om over te praten zullen mensen het ook gaan doen. Het doel dat je dan voor ogen hebt wordt dan vanzelf bereikt.

Vertel je zelf niets zullen anderen het ook niet gaan doen. Zorg er dus voor dat je niet alleen maar richting je publiek roept, maar zorg voor ervaringen en verhalen die het waard zijn om te delen.

Posted on 20 november 2015 in Apple, storytelling

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Back to Top